TRASA C - první trasa metra v Praze
První trasa v tehdejším Československu začala být budována v roce 1966 ( v té době se počítalo s podpovrchovou tramvají) a po několika změnách v původních plánech byl tento úsek dokončen v roce 1974.
I.C
Nějvětším oříškem celé stavby prvního úseku metra byl Nuselský most. Ovšem i toto tehdejší konstruktréři dokázali postavit. Další dohady způsobily vozy, které měly jezdit v pražském metru. Nejdříve to měly být české vozy typu R1, ovšem tehdejší vláda rozhodla o dodávkách ze Sovětského svazu. Jenže ruské vozy typu Ečs byly o několik tun težší něž R1a Nuselský most by je neunesl. Proto musel být zpevňován.Také na něm musely proběhnout různé testy.
Slavnostní otevření prvního úseku metra se konalo 9. května 1974. Úsek má 9 stanic a většina z nich je hloubená, jen stanice a tunely v okolí stanice Pankrác jsou ražené. Úsek má 6,6 kilometru a nejkratší vzdálenost je mezi stanicemi Hlavní nádraží a Muzeum. Pouhých 400metrů!!
II.C
V roce 1975 byla zahájena stavba druhého úseku ze stanice Kačerov do stanice Háje (tehdy Kosmonautů), kterým se napojovalo sídliště Jižní město a Roztyly. Nový úsek byl uveden do provozu 7.listopadu 1980. Tento úsek má délku 5,3 kilometru.
III.C
Třetí úsek linky prodloužil trasu o 2 stanice a 2,2km trati. Vedl a vede směrem na sever od stanice Florenc směrem k Holešovicím. Trať C se vůbec poprvé dostala pod řeku Vltavu. Tento úsek byl otevřen 3. listopadu 1984.
Zajímavost na tomto úseku je, že stanice Vltavská je téměř na úrovni hladiny řeky Vltavy, která také stejnojmennou stanici v roce 2002 vytopila.
IV.C
Další úsek linky C byl rozdělěn do dvou etap. Etapa IV.C1 a na etapu IV.C2
IV.C1
Další úsek linky C opět vede na sever na Kobylisy a na sídliště Ládví, kde byla provizorní koněčná, něž se otevře další úsek metra.
Nový úsek měl být uveden do provozu už v roce 1995 ale kvůli finančním potížím byla stavba zahájena v roce 2000, ovšem tento úsek byl velmi náročný. Například hned za stanicí Nádr. Holešovice je řeka Vltava, která musela být překonána tunelem na dně řeky. Tento úsek má 4kilometry a dvě stanice a byl uveden do provozu 26.června 2004. Zajímavé je, že stanice Kobylisy je nejhlubší stanicí na trati C.
IV.C2
Další úsek linky C má tři stance a 4,6 kilometru. Tento úsek je velmi zajímavý co se architektury týče. Například stanice Střížkov je svými dvěma zvláštními sloupy velmi zajímavá, ale je i kritizována, nebo stanice Letňany, která má velmi široké nástupiště
Všechny stanice z linky C se do pár týdnů objeví s jednotlivými informacemi v rubrice trasa C.
Adam Kendziura